1e werkdagen - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Geraldine Nieuwendijk - WaarBenJij.nu 1e werkdagen - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Geraldine Nieuwendijk - WaarBenJij.nu

1e werkdagen

Door: geraldinefreetown

Blijf op de hoogte en volg Geraldine

08 Oktober 2011 | Sierra Leone, Freetown

Wow, mn eerste werkdagen heb ik erop zitten. Het is echt zo anders dan wat je in NL gewend bent. We hebben hier een zaal die is met een schot in tweeen gedeeld en op elke helft liggen 10 personen, lekker krap allemaal en dan liggen er bij sommigen ook nog matrassen onder de bedden waar familieleden op slapen. Meestal moeders met vaak een klein kindje erbij. Het is dus een drukke bedoening, maar wel erg gezellig. Vooraf aan de dienst bidden en soms zingen we met elkaar. Ik heb nog niet veel post-operatieve patienten meegemaakt en met het weekend zijn er ook geen nieuwe opnames...dus dat is lekker rustig inkomen. Het gaat er heel gemoedelijk aan toe, tijdens je dienst ben je lekker aan het spelen met de kleintjes of er wordt een gitaar bij gehaald en wordt er gezongen...fantastisch toch!
Maar er is ook een andere kant, je ziet hier mensen liggen die de meest vreselijke verwondingen hebben. Ik heb bij een vrouw de verbandwisseling gedaan die ontzettend verbrand was...ze zat opgesloten in een kamer waar brand was uitgebroken. Het verband wisselen was zo pijnlijk voor haar. Ook bij een meisje van 6 jaar oud een verbandwissel gedaan, ze gilde het uit van de pijn/angst. Het was hartverscheurend.
Vanmorgen ben ik met 2 andere NL meiden en 2 amerikanen de stad ingeweest, wat een belevenis was dat. Ze lieten ons een stukje van de stad zien en waar de markt was. De markt was heel bijzonder...ik weet niet welke omschrijving er het dichtste bij komt, de straten zijn echt propvol mensen, dan zitten er nog heel veel mensen met koopwaar uitgestald op de grond...en dan komen er ook nog auto's, vrachtwagens en bussen doorheen. Dus links kijk je uit dat je niet onder een auto komt en rechts dat je niet over een kraampje heenloopt of in het (open) riool beland.
Nu nog 1 daagje werken en dan ben ik voor het eerst vrij, heerlijk!

• 09 Oktober 2011 - 05:29

Hanna:

Mooi verslag Geral! Heel veel succes. Liefs

• 09 Oktober 2011 - 07:12

Rick:

Geniet van je vrije dag morgen! heel veel succes en leuk om zo af en toe wat te lezen van je!

• 09 Oktober 2011 - 10:46

Lyan:

Wat beleef je al veel! Leuk om mee te lezen/leven! Groetjes en alvast een fijne verjaardag gewenst!

• 10 Oktober 2011 - 08:43

Leonie:

Wat leuk om weer wat van je te horen! je zal wel flink moeten omschakelen.. Geniet lekker van je vrije dag! Succes lieverd! dikke kus

• 11 Oktober 2011 - 19:00

Tante Rieneke:

mooi om te lezen geraldien! sterkte met alles hoor! En natuurlijk van harte gefeliciteerd!! ik denk dat oma de jong het prachtig zou vinden wat je nu doet.
    groetjes

• 13 Oktober 2011 - 09:48

Tante Ria:

Wat een belevenissen allemaal Geraldine. Indrukwekkend hoor. Eergisteren was je jarig en alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. Zal wel een beetje vreemd geweest zijn om zo ver weg je verjaardag te vieren. Mooi om te lezen wat daar allemaal gedaan wordt. Succes met alles. Liefs Ria

• 13 Oktober 2011 - 14:45

Fam Kaan:

Hoi Geraldine,

We houden je reisverslagen bij en leven met je mee.
    Wat heb je al een hoop ervaringen opgedaan. Heel veel succes daar!

• 13 Oktober 2011 - 16:07

Martin:

Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten...Ps. 91.
    In Hem bij je veilig!!

• 16 Oktober 2011 - 21:29

Arie Houweling:

Hallo geraldine,
    Mijn reactie komt uit Jeruzalem. Hier is het super droog en 27 gr. Gisteren bij de Dode Zee 36 gr. Je hebt inderdaad een rustige start zo! Wat heeft je het meest geimponeert de eerste dagen? Groot schip? Beetje accomodatie? hoe was je zondag? groet van ook een reiziger,

• 01 November 2011 - 20:33

Ria Tuinier:

ja, echt een belevenis hoor om de stad in te gaan....